Zaterdag, 13 april 2019 overleed Feddo Mol. Feddo heeft in de geschiedenis van de Leeuwarder lokale radio een niet onbelangrijke rol gespeeld. En dan hebben we het met name over het legendarische programma Hitdossier dat in 2012 op radio Mercurius zijn 25 jarig bestaan vierde. Hitdossier was ooit begonnen bij Radio Aquarius, wat later overging in Radio Mercurius, de voorganger van Omroep Leo, wat dan nu LeoMiddelse heet.
Hitdossier was een vier uur durend radioprogramma op de zaterdagavond met een grote schare vaste luisteraars die de hele avond aan de radio hingen onder meer in afwachting van wat voor muzikale pop-kwis er nu weer bedacht was. Hitdossier heeft in de jaren van zijn bestaan nogal wat presentatoren gekend, maar het werd eigenlijk vanaf de start gedragen door Wilfred de Jong en Feddo Mol. Twee heel verschillende persoonlijkheden, maar die daardoor juist Hitdossier een prachtige kleur gaven. Toen ik zelf in 2009 werd uitgenodigd om - samen met twee andere kersverse leden - bij het team te komen had ik eerst wat moeite met deze Pietje Precies met de naam Feddo. Om maar een voorbeeld te noemen: halverwege 2009 was Feddo van mening dat deze drie nieuwe ’hitdossier-snotneuzen’ de bedoeling van het programma niet geheel begrepen hadden en stuurde ons een vijf A4-tjes lang (!) document waarin hij ons dat haarfijn uitlegde. Titel van het document: Hitdossier, een format. Of we maar even bij de les wilde blijven.
Feddo’s parate kennis van de popmuziek vanaf de jaren vijftig tot pakweg de eeuwwisseling was indrukwekkend. Noemde je een songtitel dan wist hij vrijwel altijd onmiddellijk de uitvoerende artiest te noemen en vaak ook nog de producer, de leden van het achtergrond koortje of anders wel de familiegeschiedenis van de artiest met jaartallen en al. Of andersom.
Met de computer is hij nooit handig geweest. De voorbereiding van een avond Hitdossier (elke drie weken) deed hij dus uit het hoofd en anders wel met wat boeken ernaast. Want zijn verzameling muziekboeken was bijna net zo groot als zijn parate kennis. Maar boven alles was hij Beatle-fan. Fan is een afkorting van ’fanatiek’ mocht u dat niet weten. En fanatiek was hij - ook al wilde hij zelf daar niet van horen - in het verzamelen van kennis, boeken, platen en wàt dan ook over de Beatles. Dat leidde dan ook tot een heus Beatle-museum waar hij vorig jaar - toen hij al te ziek was om hun concert in Leeuwarden te bezoeken - zelfs opgezocht werd door The Analogues.
Eind 2012 brak Feddo een heup die slecht genezen wilde. Een jaar later bleek uitgezaaide prostaatkanker daarvan de oorzaak. Maar voorlopig bleef hij nog wel op de been, en hij wilde zelfs best nog wel wat energie steken in de aan te leggen studio van de nieuwe omroep LEO. Het voormalige filmhuis aan het Ruiterskwartier moest in 2014 namelijk tot omroep-studio worden omgebouwd en dat werd in die zomer door een klein klusteam gedaan (zie de foto met Feddo in het midden). Feddo had in dat klusteam het schilderen van de keuken op zich genomen en ondanks de amper genezende heup stond hij daar krachtig te sausen, staande op het aanrecht. Feddo’s mobiliteit ging langzaam achteruit en ik bezocht hem vaak. Dan namen we bij een biertje actuele - of juist oeroude - muziekzaken door en daarna alles wat zoal ’het bespreken’ waard was. Eind februari dit jaar (2019) brak Feddo bij een val een aantal van zijn broze botten, terwijl hij al veel van zijn weerstand verloren had. Opereren was uitgesloten. Dat zou hij niet overleven zeiden de doktoren. Maar dit dus ook niet. Hij ging snel achteruit en afgelopen week heeft hij voor het laatst dan ook de ogen gesloten.
Wat zullen we hem missen. Onze bevlogen muziekvriend Feddo. Achtenzestig jaar oud.
Peter Kraft
Op de foto boven: het klusteam in 2014 met Feddo in het midden. Links van hem Jos van der Linden en Wim Warning, rechts van Feddo Sonja Brouwer en ikzelf.
Hieronder: Feddo's nieuwjaarskaart (2012-2013) nadat ie zijn heup gebroken had die maar niet wilde genezen. Drie stalen pennen in de linker heup.