Ik had jaren lang een HTC smart phone waarmee ik overigens vrijwel niets anders deed dan telefoneren en zelfs dat zelden.
Maar ik gebruikte hem wel als prima mp3 speler in het vliegtuig. Dat wel dus. Maar het ding was al bijna 10 jaar oud en ik was toe aan iets nieuws en ik dacht dat dat nu maar es een iPhone moest zijn. Maar omdat ik geen zin had om daar nou heel veel geld aan te besteden kocht ik een refurbished ding bij Telsite. Hij zag er prachtig uit, jammer was alleen dat ik er niet gewoon mee kon bellen. Als ik het ding tegen mijn oor hield hoorde ik niks en toen Amac hem had doorgemeten bleek dat cruciale deel van mijn refurbished iPhone nu juist defect te zijn.
Maar veel vervelender vond ik van de iPhone dat ik er niks mee kon doen zonder dat dat rot ding mij voortdurend in de Cloud probeerde te duwen terwijl ik met die cloud niets te maken wil hebben. Ik maak zelf wel uit waar ik mijn bestanden wil bewaren. Muziek kon ik alleen maar overzetten via iTunes, maar foto's? Volgens mij kon dat alleen maar via iCloud en dat vertik ik. Jee, wat was ik blij dat het kreng gewoon kapot was zodat ik zonder verder argumentatie het apparaat kon terug sturen en mijn 189 euri terug kreeg.
Kortom ik - als Mac liefhebber - kocht toch gewoon weer een Android telefoon (een Nokia 6 om precies te zijn) . Maar nu bleek er een volgend probleem. Een probleem dat ik met mijn HTC helemaal niet had. Als ik de HTC met mijn Mac verbond verscheen er een ikoontje op mijn bureaublad dat zich gedroeg alsof het een externe harde schijf was waarop ik naar hartelust bestanden kon overzetten of afhalen. Maar de Nokia? Niks daarvan. Op mijn Mac zag ik geen Nokia ikoontje verschijnen. Bij mijn geliefde Sonja (die in Windows doet) werkte het wel prima dus het moest liggen aan de communicatie tussen de Nokia en mijn Mac.
Dus: contact opgenomen met Nokia. De Nederlandse vestiging in Hoofddorp doet niet aan smartphones (gut…). dus het moest in het Engels met het moederbedrijf in Finland (denk ik). Lastig is dat mijn telefoon met mij in het Nederlands communiceert terwijl ik de Engelse kreteologie dan weer niet begrijp. Maar goed… Ik kreeg van Nokia een goedbedoeld maar onzinnig advies waarin ik mij in mijn telefoon bekend moest maken als een developer - een 'ontwikkelaar' dus. Dat ben ik niet, maar okee. Ik doorliep wat stappen tot ik er geen bal meer van begreep. Wat nu? Nokia Finland liet het na de eerste paar lieve emails gewoon afweten. Geen reactie meer. Goede raad was duur leek het.
Ik stond op het punt mijn nieuwe Smartphone maar terug te sturen naar Bol.com, maar toch eerst maar even zelf wat internet research gedaan.
En wat blijkt? Hier https://www.android.com/filetransfer/ vond ik de oplossing.
Download Android File Transfer. Open de dmg en sleep de app naar de map Programma's. Sluit je telefoon aan en dubbelklik de pas gedownloade app. Dat is alles. Elke volgende keer dat je de phone aansluit opent de Mac deze app en in het venster kun je naar hartelust bestanden uitwisselen.
Poeh. dat waren twee dagdelen werk. Beetje gênant dat Nokia mij dat niet gewoon even kon vertellen. Ik heb Nokia aangeraden dit in de agenda te houden voor volgende vragenstellers. Hun antwoord kwam nu juist weer wel vrij snel maar was even gratuit als lullig:
We really appreciate the feedback and the additional ideas that you had provided and we are building upon it to further constantly improve our services.
We believe the new phones, software, updates will reflect a commitment to quality and design, as well as the hallmarks of any Nokia product – reliability, usability, and durability. We’re always innovating and developing based on feedback from customers.
If you are experiencing any more difficulties, we would appreciate you sending more detailed feedback about your encountered situation. We apologize for any inconveniences and appreciate your cooperation in order to resolve any problems with our devices.
Wish you all the best!
Dank u wel alstublieft zou Toon Hermans zeggen…Sjonge, kon het nòg lulliger?